اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

اجرای طرح جهش تولید در ۶۵ هزار هکتار از دیمزارهای خراسان‌شمالی/خسارت سرما به ۳۵ درصد اراضی استان

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی گفت: سهم خراسان‌شمالی در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در مرحله اول ۵۰ هزار هکتار بود که ۱۵ هزار هکتار نیز به آن افزوده شد.

اجرای طرح جهش تولید در ۶۵ هزار هکتار از دیمزارهای خراسان‌شمالی/خسارت سرما به ۳۵ درصد اراضی استان

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ظهر امروز محمد محمدزاده، رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: سهم خراسان‌شمالی در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در مرحله اول ۵۰ هزار هکتار بود که ۱۵ هزار هکتار نیز به آن افزوده شد.

وی گفت: برنامه ابلاغی به خراسان‌شمالی کشت ۲۷ هزار هکتار گندم، ۱۰ هزار هکتار جو، سه هزار هکتار نخود، ۲ هزار هکتار عدس، پنج هزار هکتار دانه‌های روغنی، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار علوفه و ۵۰۰ هکتار گیاهان دارویی در اراضی دیم استان است و باید این برنامه در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ عملیاتی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: بر اساس این طرح، حفظ بقایای گیاهی در سطح چهار هزار هکتار، کشت عمود بر جهت شیب در سطح چهار هزار هکتار، کشت مستقیم بدون شخم در سطح ۹ هزار هکتار و تبدیل آیش زرد به سبز در سطح هفت هزار هکتار از اراضی دیم خراسان‌شمالی اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: زمستان سال جاری با سرمازدگی بی‌سابقه و دمای هوای منفی ۲۰ درجه، که مطابق برآوردهای کارشناسی به ۳۵ درصد اراضی استان خسارت نمود.

محمدزاده گفت: اینک باید تلاش کنیم تا با تغدیه گیاهی، مبارزه با علف‌های هرز و سایر اقدامات، خسارت سرمازدگی را جبران کنیم و در این راستا کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای کمک به کشاورزان در طرح جهش تولید بیش از ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است تا ادوات مورد نیاز برای کشت و کار در دیمزارها را تهیه کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: علاوه بر این در سال جاری بیش از ۵۸ هزار تُن انواع کودهای شیمیایی مورد تأیید به استان تخصیص داده شده که تاکنون ۵۵ هزار تُن آن بین کشاورزان توزیع شده است.

وی افزود: در این زمینه ۵۵ تُن بذر، ۱۵۸ دستگاه ادوات کشاورزی برای زیر کشت قرار دادن دیمزارها در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

پایان پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول