کارهایی که باید در نوروز ۱۴۰۲ انجام دهید

بهار بهترین مثال برای ما انسان‌ها است تا بدانیم که بعد از هر سختی، یک آسانی و زیبایی خاصی قرار دارد. بهار بعد از زمستان دوباره زمین را سبز می‌کند و درختان را پربار. پس بیایید ما نیز مانند بهار، خودمان را برای انجام کارهای جدید در نوروز ۱۴۰۲ آماده کنیم.

زندگی همیشه با امید جریان داشته است و بهار همیشه ارمغان‌آورنده‌ی امید برای ما مردم ایران بوده است. تا نوروز ۱۴۰۲ فاصله‌ای نداریم و تا کمتر از چند روز دیگر، سال ۱۴۰۱ را پشت سر خواهیم گذشت و وارد بهار ۱۴۰۲ خواهیم شد. بهار بهترین مثال برای ما انسان‌ها است تا بدانیم که بعد از هر سختی، یک آسانی و زیبایی خاصی قرار دارد. بهار بعد از زمستان دوباره زمین را سبز می‌کند و درختان را پربار. پس بیایید ما نیز مانند بهار، خودمان را برای انجام کارهای جدید در نوروز ۱۴۰۲ آماده کنیم.

سفر کردن

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که می‌توانید در نوروز ۱۴۰۲ انجام دهید، سفر کردن است. مهم نیست که جاهای دیدنی گیلان مقصد شما باشد تا نقاط بکر سیستان و بلوچستان. ایران ما آنقدر زیبا و بزرگ است که می‌توان در هر نقطه‌ای از آن شاد بود و شاد زیست. البته به دلیل اینکه مردم زیادی در نوروز ۱۴۰۲ به مسافرت خواهند رفت، بهتر است وسایل کمک‌های اولیه و موارد ضروری دیگر را نیز با خود ببرید.

به دلیل اینکه ممکن است ساعت‌ها در ترافیک گیر کنید، پیشنهاد می‌شود که برای مسیر خود از خانه غذای سرد بیاورید تا بتوانید در صورت عدم دسترسی به رستوران‌های بین راهی، از آن به عنوان تغذیه استفاده کنید. نکته دیگر بررسی سطح ترافیک راه است. شما می‌توانید با تماس یا ورود به سامانه ۱۴۱ از نقشه ترافیکی نقاط مختلف کشور مطلع شوید و بهترین زمان برای شروع حرکت را انتخاب کنید.

برنامه ریزی

برنامه ریزی یکی از مهم‌ترین اصل‌های شروع سال جدید است. اما بیایید به یکدیگر یک قول بدهیم، قول بدهیم که به برنامه ریزی‌های خود در نوروز ۱۴۰۲ متعهد خواهیم بود و بعد از گذشت یک ماه از آن دست نخواهیم کشید. برنامه ریزی‌های مهم شما می‌توانند در مورد  اهداف شغلی و یا زندگی شخصی‌تان باشند. برای مثال، اگر به عنوان یک کارمند ساده یا یک کارگر ساده در اداره‌ای و یا یک کارگاه مشغول به کار هستید، به خودتان قول بدهید که؛ “در سال ۱۴۰۲ من می‌خواهم پیشرفت کنم و موقعیت خودم را در محل کارم بهتر کنم”.

یکی از دلایلی که ما خیلی راحت از اهداف خودمان دست می‌کشیم، نداشتن برنامه مشخص است. برای مثال، اگر شما می‌خواهید که در سال بعد در زندگی کاری‌تان پیشرفت کنید، فقط حرفش را نزنید. بلکه بنشینید و با خودتان فکر کنید که برای اینکه بتوانید به آن نقطه دلخواه خود برسید، لازم است که چه کارهایی را انجام دهید. با لیست کردن این موارد می‌توانید یک برنامه ریزی فوق‌العاده عالی برای سال جدید خود داشته باشید.

شروع ورزش

امروزه اکثر ما گرفتار زندگی شهری شده‌ایم و این یعنی تنفس هوای آلوده کلان‌شهرها، یک‌جا نشینی در محل کار و خوردن غذای آماده پرچرب. البته که همه ما می‌دانیم این نوع سبک زندگی برای ما بسیار پرخطر خواهد بود ولی خب چاره‌ دیگری نداریم. منظور از چاره این است که ما به تنهایی نمی‌توانیم هوا را آلوده کنیم و یا نمی‌توانیم شغل‌مان را تغییر دهیم. اما می‌توانیم کارهایی کنیم که تاثیرات مخرب زندگی شهری روی بدنمتا به حداقل برسد.

شروع ورزش در نوروز ۱۴۰۲ می‌تواند این کار را برای ما بکند. ورزش کردن عامل تندرستی است و می‌تواند مانند یک منجی عمل کند و جسم و روح ما را از اضطراب و آلودگی فضای شهری نجات دهد. با شروع سال ۱۴۰۲ به یک باشگاه ورزشی بروید و در سبک مورد علاقه خودتان شروع به ورزش کنید تا بتوانید تا پایان سال ۱۴۰۲ به فرم ایده‌آل خود نیز برسید.

شروع یادگیری زبان دوم

نیاز به تکرار این مورد نیست که یادگیری زبان دوم برای ما در دنیای امروز شاید حتی از نان شب هم واجب‌تر باشد. فرض کنید در تعطیلات عید شما با یک گردشگر خارجی مواجه شوید و او از شما بخواهد که در مورد نوروز با او صحبت کنید. واکنش شما چه خواهد بود؟ احتمالاً سریعاً عبارت متن انگلیسی درباره نوروز و هفت سین را جستجو خواهید کرد، اما خودتان هم می‌دانید که این کار هیچ جذابیتی برای توریست خارجی ندارد.

پس بهتر است به جای اینکه امروز و فردا کنید، در نوروز ۱۴۰۲ به یادگیری زبان دوم مشغول شوید تا بتوانید مهارت‌های خود را گسترش دهید. همچنین یادگیری زبان دوم می‌تواند درب‌های اقتصادی زیادی را نیز برای شما بگشاید.

رو به رو شدن با ترس

ما انسان‌ها همیشه ترسیده‌ایم اما چطور تا به این نقطه از پیشرفت رسیده‌ایم؟ ما توانسته‌ایم به ترس‌هایمان غلبه کنیم. اگر شجاعت رو به رو شدن با ترس نباشد، انسان همیشه در منطقه امن ذهنی خود باقی خواهد ماند و هیچگاه پیشرفتی را از وی مشاهده نخواهد شد. در نوروز ۱۴۰۲، مانند یک انسان شجاع در مقابل ترس‌های خود بایستید و به آن‌ها نشان دهید که شما به مراتب قوی‌تر از ترس‌های خود هستید.

برای مثال، می‌توانیم به ترس از ارتفاع اشاره کنیم. شاید شما هم جزء آن دسته از کسانی باشید که وقتی با دوستان خود به شهربازی می‌روید، دوستان خود را در سوار شدن وسیله‌های مرتفع همراهی نمی‌کنید. این عدم همراهی باعث می‌شود که لحظه‌ای آب یخ روی جمع شما ریخته شود. پس بیایید در سال جدید، به سراغ ترس‌هایمان برویم و با آن‌ها مواجه شویم، زیرا ما قوی‌تر هستیم.

مهمانی بگیرید

دید و بازدیدهای نوروز ۱۴۰۲ که به جای خود، اما مهمانی گرفتن در عید و در زمان تعطیلات یک حس زیبا و جالب است. طبیعی است که همه مردم در نوروز ۱۴۰۲ به سفر نخواهند رفت، شاید بسیاری سراغ بهترین جاهای دیدنی تهران بروند، اما بالاخره به مسافرت طولانی نخواهند رفت. به فکر تدارک یک مهمانی خودمانی برای دوستان یا اقوام خود باشید. اگر می‌خواهید بدانید که مهمانی گرفتن شما چه تاثیری در روحیه افراد دعوت شده خواهد داشت، پاراگراف بعدی را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

فرض کنید در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ در خانه نشسته‌اید و هیچ کاری به جز تماشای فیلم و سریال ندارید. ناگهان تلفن همراه شما زنگ می‌خورد و دوست صمیمی شما پشت خط است و شما را به یک مهمانی خودمانی دعوت می‌کند. این تماس شما را از چاه تنهایی در می‌آورد و به به یک جمع دوستانه هدایت می‌کند. پس اگر دوست دارید که عزیزانتان همچین حسی را تجربه کنند، پیشنهاد می‌کنم که این فرصت را از دست ندهید.

کتاب بخوانید

با توجه به آمار پایین میانگین مطالعه ایرانیان، شاید بهتر باشد که در سال جدید ما هم به جمع کتاب‌دوستان بپیوندیم و با آن‌ها کتاب بخوانیم. کتاب خواندن باعث می‌شود که ما با زندگی ارتباط بهتری برقرار کنیم. این ارتباط بهتر شامل سبک تفکر ما، نحوه معاشرت یا حتی نحوه خوش‌گذرانی ما می‌شود. اما به عنوان یک پیشنهاد، قبل از اینکه کتاب خواندن را آغاز کنید، از دوستان کتاب‌خوان خود بپرسید که برای شروع چه کتابی را بخوانم.

آن‌ها با شناختی که از شما و نویسنده‌های مختلف دارند، بهترین گزینه را به شما معرفی خواهند کرد که تاثیر بسزایی در عاشق کردن شما به کتا‌خوانی خواهد داشت.

حرف آخر

به پایان رسید این دفتر، حکایت همچنان باقیست! شاید تقویم ۱۴۰۱ به زودی به کاغذ باطله تبدیل شود، اما نباید فراموش کنیم که چه روزهایی را گذراندیم تا به این نقطه برسیم. نه فقط ۱۴۰۱، بلکه سال‌های قبل هم همینطور. ما باید از تک تک روزهایی که بر ما و دوستانمان گذشته است درس بگیریم و کوله‌بار دانش و تجربه خود را برای سال‌های بعد غنی‎‌تر کنیم. نوروز و تغییر سال زمانی زیبا خواهد بود که ما بتوانیم از گذشته خود درس بگیریم.

Share